ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οι ευθύνες της Περιφέρειας Αττικής για τα ρέματα και την αντιπλημμυρική προστασία

Σύμφωνα με το άρθρο 186 κεφ. ΣΤ’, παρ. 3 και 15 του Ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»), στην αρμοδιότητα των Περιφερειών περιλαμβάνονται: «Ο σχεδιασμός, η μελέτη, η κατασκευή και συντήρηση …. αντιπλημμυρικών έργων» και «Ο καθαρισμός και αστυνόμευση ρεμάτων και απαλλοτριωμένων χώρων παρά τα ρέματα«.

Σύμφωνα με όσα ακούστηκαν, με αφορμή τη χθεσινή καταστροφική και θανατηφόρο πλημμύρα στην ευρύτερη περιοχή της Μάνδρας Αττικής, τα ρέματα ήταν μπαζωμένα σε κρίσιμα σημεία τους, αυθαίρετες κατασκευές υπήρχαν στην κοίτη τους και δεν είχαν γίνει οι δέουσες εργασίες καθαρισμού τους, καθώς και τα προβλεπόμενα αντιπλημμυρικά έργα, μετά και την καταστροφική πυρκαγιά του περασμένου καλοκαιριού. Αρκούσε, λοιπόν, μία έντονη βροχόπτωση, ώστε να επέλθει η απόλυτη καταστροφή. Όλοι οι ειδικοί και γνωρίζοντες το θέμα, δηλώνουν ευθέως, ότι ανέμεναν ανά πάσα στιγμή να συμβεί αυτό που συνέβη (π.χ. δείτε εδώ). Εάν, λοιπόν, ισχύουν όσα καταγγέλλονται, τότε οι ευθύνες τις Περιφέρειας (όπως και του Δήμου) είναι μεγάλες και διαχρονικές. Μία εύλογη απάντηση της Περιφέρειας θα ήταν να δώσει στη δημοσιότητα αποφάσεις και αποδείξεις, ότι έγιναν οι προβλεπόμενοι καθαρισμοί των ρεμάτων και των φρεατίων και οι ενέργειες για την κατεδάφιση των αυθαίρετων κατασκευών, αλλά και ότι είχαν δρομολογηθεί τα δέοντα αντιπλημμυρικά έργα, όχι μόνο στην πληγείσα περιοχή, αλλά και στις υπόλοιπες περιοχές της Αττικής. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει, ότι δεν υπάρχουν ευθύνες και των εκάστοτε δημοτικών αρχών, που γνωρίζουν άριστα ή οφείλουν να γνωρίζουν άριστα τί συμβαίνει στην περιοχή ευθύνης τους και οι οποίες, κατά κανόνα (οι εξαιρέσεις απλώς τον επιβεβαιώνουν), ανέχονται ή και προβαίνουν σε παράνομες πράξεις και παραλείψεις σε σχέση με μπαζώματα ρεμάτων και με αυθαίρετα κτίσματα σε κοίτες ρεμάτων (δείτε εδώεδώ και εδώ).

Δηλώσεις Δούρου τον Οκτώβριο του 2014 στην Π. Κοκκινιά

Σε κάθε περίπτωση, ο διαχρονικός ρόλος των κρατικών φορέων και, μετά το 2010, της Περιφέρειας Αττικής ήταν και είναι καταστροφικός και «σχιζοφρενικός» για τα ρέματα και τους υγροτόπους της Αττικής. Από τη μία νομοθετούνται προστατευτικές διατάξεις (κυρίως υπό την πίεση ευρωπαϊκών Κανονισμών και Οδηγιών) και από την άλλη προωθούνται σε βάρος τους έργα μετατροπής τους σε κλειστούς οχετούς, με παράλληλη ανοχή και έμμεση ή άμεση νομιμοποίηση κάθε είδους παράνομης δραστηριότητας στην κοίτη τους, σε συνδυασμό με την εγκληματική παράλειψη οριοθέτησής τους. Έργα, κόστους εκατομμυρίων ευρώ, που γίνονται για την «ανάπλαση» ρεμάτων και την «αντιπλημμυρική» θωράκιση, αποδεικνύονται, στην καλύτερη των περιπτώσεων, άχρηστα. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που αυτά τα έργα αποδεικνύονται πρόξενοι πλημμυρών ή επιδεινώνουν μία κατάσταση (δείτε και εδώ). Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα χείριστης αντιμετώπισης είναι αυτή του ρέματος της Πικροδάφνης, για το οποίο έχουν εκδοθεί πλείστες ακυρωτικές αποφάσεις πράξεων της Διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης της Περιφέρειας Αττικής, κατά δρομολογηθέντων έργων. Μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο εκδόθηκε και η αριθμ. 1915/2017 απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας (η πλέον πρόσφατη), με την οποία ακυρώθηκαν προγραμματισμένα έργα «ανάπλασης» του ρέματος της Πικροδάφνης, χωρίς να να έχει προηγηθεί η οριοθέτησή του (δείτε εδώ). Εκκρεμούν και άλλες αιτήσεις ακύρωσης στο Συμβούλιο Επικρατείας για αντίστοιχες περιπτώσεις που αφορούν το ρέμα της Πικροδάφνης.

Ανατρέχοντας και στην περίπτωση του Δήμου Σαρωνικού, υπενθυμίζουμε και τις ευθύνες τις Περιφέρειας Αττικής και ειδικότερα του Αντιπεριφερειάρχη Ανατολικής Αττικής, Π. Φιλίππου, ο οποίος επί τρία και πλέον χρόνια ανέχεται το παράνομο μπάζωμα του υγροτόπου των Αλυκών Αναβύσσου από την ανάδοχο εταιρεία του αποχετευτικού – αντιπλημμυρικού έργου της Περιφέρειας Αττικής στην Ανάβυσσο, για το οποίο ελπίζουμε να μην αποδειχθεί επιζήμιο, ως προς την αντιπλημμυρική «θωράκιση» της περιοχής (δείτε εδώ και εδώ). Ο υγρότοπος Αλυκών Αναβύσσου διαδραμάτιζε και διαδραματίζει καίριο αντιπλημμυρικό ρόλο στην περιοχή της Αναβύσσου, ο οποίος αναιρείται συστηματικά από παράνομες παρεμβάσεις, όπως η προαναφερθείσα, αλλά και από άλλες προηγηθείσες, όπως η μετατροπή του παλαιότερα σε παράνομη χωματερή, με ευθύνες αιρετών της περιοχής. Αναιρείται, επίσης, και από τη συστηματική εκτροπή ρεμάτων, που κατέληγαν στον υγρότοπο των  Αλυκών Αναβύσσου, προκειμένου να μεταβληθεί ο σωτήριος ρόλος του, ως φυσικού αποδέκτη των ομβρίων υδάτων και ρεμάτων της περιοχής, και να μετατραπεί σε ένα αξιοποιήσιμο οικόπεδο.

Ανησυχία μάλιστα προκάλεσε πρόσφατο δελτίο τύπου του Δήμου Σαρωνικού, σύμφωνα με το οποίο,  από τον Αύγουστο του 2017 (2-8-2017) ο Δήμος Σαρωνικού έχει ζητήσει «από την αρμόδια Διεύθυνση της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής  να προβεί στον καθαρισμό συνολικά 31 ρεμάτων, που βρίσκονται στο Δήμο Σαρωνικού», αλλά «μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί ο καθαρισμός των συγκεκριμένων ρεμάτων, ενώ οι βροχές ξεκίνησαν» (δείτε εδώ). Δεν γνωρίζουμε κάποια τυχόν απάντηση του Αντιπεριφερειάρχη Ανατολικής Αττικής. Εάν πράγματι ισχύουν όσα αναφέρονται στο δελτίο τύπου του Δήμου Σαρωνικού, τότε οι ευθύνες της περιφερειακής αρχής είναι μεγάλες, ιδίως, εάν προκύψουν πλημμυρικά φαινόμενα, όπως αυτά στη Μάνδρα Αττικής. Υπενθυμίζουμε, ότι και στο Δήμο Σαρωνικού υπήρξαν καταστροφικές πυρκαγιές το περασμένο καλοκαίρι. Παράλληλα, υπάρχουν και εκτεταμένα μπαζώματα και αυθαίρετες κατασκευές, για τα οποία, όχι μόνο η Περιφέρεια, αλλά και ο Δήμος Σαρωνικού, δεν έχουν κάνει το παραμικρό για την απομάκρυνσή τους.

Ο σύλλογός μας κατ’ επανάληψη έχει επισημάνει το πρόβλημα, αλλά αντιμετωπίζει την αδιαφορία και ενίοτε την ειρωνεία των αρμοδίων του Δήμου Σαρωνικού και της Περιφέρειας. Για δε το θέμα του παράνομου μπαζώματος των υγροτόπου των Αλυκών Αναβύσσου, ο ρόλος του οποίου είναι καίριας σημασίας για την αντιπλημμυρική προστασία της ευρύτερης περιοχής,  είναι γνώστης και ο νυν Δήμαρχος Σαρωνικού, Γ. Σωφρόνης, ο οποίος όμως, ως δήμαρχος, δεν έχει προβεί επί τρία έτη στην παραμικρή ενέργεια, δηλαδή σε επίσημη καταγγελία στην Περιφέρεια Αττικής και σε υποβολή μηνυτήριας αναφοράς. Είναι εξάλλου αυτός που  διευκόλυνε τη μετατροπή του υγροτόπου των Αλυκών Αναβύσσου σε πίστα αγωνισμάτων, με αντίστοιχο οικονομικό όφελος ιδιωτικής εταιρείας (δείτε εδώ). Η υποκρισία λοιπόν περισσεύει σε όλες τις πλευρές των υπευθύνων (Δήμου, Περιφέρειας και Κράτους).

Το περασμένο καλοκαίρι αποκαλύψαμε και αναδείξαμε τις ευθύνες Δήμου, Περιφέρειας, Αποκεντρωμένης Διοίκησης και λοιπών κρατικών φορέων στο ζήτημα της πρόληψης και καταστολής των πυρκαγιών, στα πλαίσια αφιερώματος, το οποίο θα συνεχίσουμε προσεχώς (π.χ. δείτε εδώ). Σήμερα, παραθέτουμε πρόσφατες αποφάσεις της Περιφέρειας Αττικής σε σχέση με το ζήτημα του καθαρισμού των ρεμάτων και εν γένει της αντιπλημμυρικής προστασίας. Δείτε τις ημερομηνίες των αποφάσεων και το περιεχόμενό τους και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα … Ας ελπίσουμε να μην επαναληφθούν όσα συνέβησαν στην περιοχή της Μάνδρας Αττικής, να τιμωρηθούν οι όποιοι υπαίτιοι και να δοθεί η προσοχή που απαιτείται στην προστασία των ρεμάτων και των υγροτόπων της Αττικής και όπου αλλού στην Ελλάδα (δείτε και εδώ).

Από το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ αποφάσεων που έχει δημιουργήσει ο σύλλογός μας:

ΑΔΑ: 63ΟΞ7Λ7-ΕΨΗ – Έγκριση των τευχών της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών «Καθαρισμός ρεμάτων Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής ΥΔΡ14» προϋπολογισμού 277.000,00€ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.)

ΑΔΑ: ΩΠ6Β7Λ7-1Μ5 – Έγκριση της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών «Καθαρισμός ρεμάτων Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής ΥΔΡ14» προϋπολογισμού 277.000,00€ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.) σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 133 του Ν.4270/2014.

ΑΔΑ: 6Γ747Λ7-Γ3Σ – Ακύρωση διαγωνισμού και έγκριση α) του νέου σχεδίου διακήρυξης Παροχής Υπηρεσιών : «Καθαρισμός ρεμάτων Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής ΥΔΡ14», προϋπολογισμού 1.000.000,00€ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.). β) Αποστολή της νέας Περίληψης Διακήρυξης για δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, στο ΦΕΚ και στον Ελληνικό Τύπο, όπως προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις για την Παροχή Υπηρεσιών «Καθαρισμός ρεμάτων Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής ΥΔΡ14», προϋπολογισμού 1.000.000,00€ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.)

ΑΔΑ: 6Ψ6Γ7Λ7-Ε0Β – Έγκριση των όρων και του σχετικού τεύχους της υπ΄ αριθμ.10/2017 Διακήρυξης συνοπτικού διαγωνισμού για την ανάθεση εργασιών καθαρισμού φρεατίων υδροσυλλογής- συνδετηρίων αγωγών των οδών αρμοδιότητας Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής προϋπολογισμού 60.000,00€ χωρίς ΦΠΑ (74.400,00€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) CPV: 90641000-2 (Υπηρεσίες καθαρισμού φρεατίων)

ΑΔΑ: ΨΛ8Τ7Λ7-Ε4Υ – ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ 10/2017 ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ ΦΡΕΑΤΙΩΝ ΟΔΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΠΕΑΑ

ΑΔΑ: 6ΣΔΓ7Λ7-ΣΝ4 – πληρωμή δαπάνης για τον καθαρισμό φρεατίων υδροσυλλογής-συνδετηρίων αγωγών των οδών αρμοδιότητας της Π.Ε.Α.Α.

ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: