ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η εγκύκλιος για τις δασικές πυρκαγιές: Αρμοδιότητες και Ευθύνες

Συνεχίζοντας την ενημερωτική εκστρατεία του συλλόγου μας για το μείζον ζήτημα των δασικών πυρκαγιών (δείτε εδώ και εδώ), παραθέτουμε στο παρόν άρθρο μας τα βασικότερα σημεία που έθετε και θέτει η φετινή εγκύκλιος (αριθμ. πρωτ. 2132/17-03-2017Εγκύκλιος για δασικές πυρκαγιές) της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (Δ/νση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών) σχετικά με «την αντιμετώπιση κινδύνων λόγω πυρκαγιών κατά την αντιπυρική περίοδο 2017» (δεν έχει λήξει ακόμη η αντιπυρική περίοδος). Η συγκεκριμένη εγκύκλιος, η οποία εξεδόθη εγκαίρως (ενάμισι περίπου μήνα πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου του Μαΐου), απευθύνεται σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, στις οποίες περιλαμβάνονται η Περιφέρεια Αττικής, αλλά και οι Δήμοι της Αττικής. Όσα αναφέρονται στην επίμαχη εγκύκλιο αφορούν όλους τους αντιπεριφερειάρχες της Αττικής, αλλά και όλους τους Δημάρχους της Αττικής. Δεδομένου, ωστόσο, ότι ο χώρος δράσης και ενδιαφέροντος του συλλόγου μας είναι ο Δήμος Σαρωνικού και οι λοιποί δήμοι του παράκτιου μετώπου του Σαρωνικού κόλπου, συμπεριλαμβανομένων των νήσων του Αργοσαρωνικού, εστιάζουμε ειδικά στο γεγονός, ότι έλαβαν γνώση της εγκυκλίου και όφειλαν να προβούν σε λήψη προληπτικών μέτρων, ο δήμαρχος Σαρωνικού, Γ. Σωφρόνης, και οι συνάδελφοί του τού παράκτιου μετώπου, η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρ. Δούρου και ιδίως οι αρμόδιοι Αντιπεριφερειάρχες Αττικής, προεξάρχοντος του Π. Φιλίππου, που έχει στην ευθύνη του τις περιοχές των Δήμων Σαρωνικού, Λαυρεωτικής και όλων των υπολοίπων Δήμων της Ανατολικής Αττικής, που επλήγησαν φέτος από τις μεγάλες καταστροφικές πυρκαγιές.

Πρόκειται για μία αναλυτικότατη εγκύκλιο 44 συνολικώς σελίδων, εκ των οποίων οι 12 σελίδες αφορούν αποκλειστικώς στα μέτρα πρόληψης, η λήψη των οποίων είναι υποχρεωτική για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, στις οποίες αποστέλλεται η εγκύκλιος (βλ. σελ. 42-44). Τώρα πλέον που βαίνουμε στο τέλος της αντιπυρικής περιόδου (31 Οκτωβρίου 2017) και έχουν ήδη συντελεσθεί μεγάλες και καταστροφικές πυρκαγιές σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στην Αττική και στα Κύθηρα, το κείμενο αυτής της εγκυκλίου αποτελεί έναν αποκαλυπτικό οδηγό για να διαπιστώσουμε οι πολίτες τί έπρεπε να πράξουν οι αρμόδιοι φορείς (κυβέρνηση, περιφέρειες, δήμοι, κλπ) και τί τελικώς έπραξαν, ώστε να αναζητηθούν οι ευθύνες, αλλά και να πιέσουμε για να μην επαναληφθούν στο άμεσο μέλλον όσες απαράδεκτες παραλείψεις διαπιστώνονται και θα διαπιστωθούν. Ήδη στο προηγούμενο ενημερωτικό άρθρο του συλλόγου μας, αποκαλύψαμε απίστευτες καθυστερήσεις στη λήψη των προβλεπόμενων προληπτικών μέτρων, τα οποία θα ληφθούν τελικά εκ των υστέρων και με οικονομικό κόστος, που δεν θα έχει πλέον ουσιαστικό αντίκρισμα (δείτε εδώ).

Διαβάζοντας αυτήν την τόσο αναλυτική και χρήσιμη εγκύκλιο διαπιστώνουμε, όπως προαναφέρθηκε, ότι εστιάζει, κυρίως και ορθώς, στα μέτρα πρόληψης, τα οποία αναλύει σε 12 σελίδες (σελ. 2-14) και τα χαρακτηρίζει ως υποχρεωτικά. Για δε τα μέτρα αντιμετώπισης των πυρκαγιών, αναφέρει, ότι αποτελούν κύρια ευθύνη της πυροσβεστικής υπηρεσίας και ότι οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι φορείς οφείλουν απλώς να τη συνδράμουν στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης. Απαραίτητη, όμως προϋπόθεση είναι η προηγούμενη λήψη των πολλών και σημαντικών προληπτικών μέτρων, από τις Περιφέρειες και τους Δήμους.

Τα βασικότερα προληπτικά μέτρα, που αφορούν, μεταξύ άλλων, στους Δήμους και στις Περιφέρειες, εστιάζονται κυρίως στους εξής τομείς:

  •  ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΑΣΩΝ ΚΑΙ ΔΑΣΙΚΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ 
  • ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΙ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΙ ΒΛΑΣΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
  • ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΙ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΙ ΒΛΑΣΤΗΣΗΣ ΚΑΤΑ ΜΗΚΟΣ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
  • ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΧΩΡΩΝ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗΣ ΕΝΑΠΟΘΕΣΗΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
  • ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΚΤΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ
  • ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΟΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΙΝΔΥΝΟ ΔΑΣΙΚΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
  • ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ (ΣΟΠΠ) ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
  • ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ (ΣΤΟ)

Δεδομένου, ότι οι φετινές μεγάλες και καταστροφικές πυρκαγιές στην Αττική αφορούσαν στην Περιφέρεια Αττικής και ιδίως στην Αντιπεριφέρεια Ανατολικής Αττικής, καθώς και στο Δήμο Σαρωνικού (από τους δήμους του παράκτιου μετώπου του Σαρωνικού κόλπου, μόνο ο Δήμος Σαρωνικού υπέστη μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή, καθώς και υλικές ζημίες), αναρωτιόμαστε, εάν ο Δήμος Σαρωνικού και η Αντιπεριφέρεια Ανατολικής Αττικής έπραξαν όσα όφειλαν να πράξουν, ώστε οι εκπρόσωποί τους να δικαιούνται να κάνουν τις δηλώσεις που έκαναν αμέσως μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές ή οι δηλώσεις τους και οι δημόσιες εμφανίσεις τους αποτελούν απαράδεκτη μικροπολιτική επικοινωνιακή πολιτική, που απλώς κρύβει τις τυχόν ευθύνες και παραλείψεις τους «κάτω από το χαλί» και μας προετοιμάζει για τις μελλοντικές καταστροφικές πυρκαγιές του επόμενου καλοκαιριού, αλλά και τις ενδεχόμενες πλημμύρες του φετινού και του επόμενου χειμώνα.

Ευθύς αμέσως παραθέτουμε ορισμένα χαρακτηριστικά αποσπάσματα της επίμαχης εγκυκλίου, την οποία αξίζει να τη διαβάσετε στο σύνολό της (Εγκύκλιος για δασικές πυρκαγιές):

… έργα αντιπυρικής προστασίας όπως η συντήρηση δασικού οδικού δικτύου εκτελούνται κατά κανόνα μετά το πέρας των εαρινών βροχοπτώσεων 

… Η εκτέλεση αυτών των προγραμμάτων πρέπει να πραγματοποιείται στην αρχή της αντιπυρικής περιόδου. …

… Περαιτέρω προγραμματισμός και εκτέλεση έργων πρόληψης πυρκαγιών γίνεται με ευθύνη των Περιφερειαρχών και των Δημάρχων δια των αρμοδίων υπηρεσιών τους κατά μήκος του οδικού δικτύου αρμοδιότητάς τους, όπως αυτό ορίζεται σύμφωνα με τις αποφάσεις των Γενικών Γραμματέων των πρώην Κρατικών Περιφερειών της χώρας που έχουν εκδοθεί σε εφαρμογή του άρθρ. 7 του Ν. 3481/2006 (ΦΕΚ 132/ τεύχ. Α΄). …

… Σημειώνεται ότι οι υπηρεσίες των Δήμων και των Περιφερειών, στην αρμοδιότητα των οποίων εμπίπτει η συντήρηση του οδικού δικτύου ευθύνης τους (Δ/νσεις Τεχνικών Έργων Περιφερειών, Τεχνικές Υπηρεσίες Δήμων, κλπ), θα πρέπει να συμπεριλάβουν μεταξύ των δραστηριοτήτων τους και την αποψίλωση και απομάκρυνση ξηρής φυτικής βιομάζας από τις φυτεμένες νησίδες και τα πρανή του οδικού δικτύου ευθύνης τους (Δ3β/40Β11/Φ-Α/15-112013 έγγραφο της Δ/νσης Συντήρησης Οδικών Έργων της ΓΓΔΕ). …

… Ειδικότερα για τους Δήμους τα έργα αυτά αφορούν κατά προτεραιότητα:

 την εκτέλεση προγραμμάτων προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου, σε περιοχές ιδιαίτερης προστασίας (άλση, πάρκα, κατασκηνώσεις, κλπ) αρμοδιότητάς τους,

 την απομάκρυνση των υπολειμμάτων καθαρισμού της βλάστησης που ενεργείται για τους ίδιους λόγους από ιδιοκτήτες σε περιβάλλοντες χώρους κατοικιών και οικοπεδικές εκτάσεις (Πυρ. Διάταξη 4/2012, Ν.3852/2010, αρθ.94 παρ.1), εντός των διοικητικών τους ορίων,

 την εκτέλεση έργων και εργασιών προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης από τους Δήμους καθ’ υπόδειξη και συνεργασία με τις κατά τόπους αρμόδιες Δασικές Υπηρεσίες κυρίως στη ζώνη μίξης δασών – πόλεων και οικισμών για λόγους αντιπυρικής προστασίας των πολεοδομικών τους συγκροτημάτων,

Σημειώνεται ότι, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 94 του Ν.3852/2010, οι Δήμοι έχουν την μέριμνα, σύμφωνα με τις ισχύουσες πυροσβεστικές διατάξεις, για την τήρηση των υποχρεώσεων καθαρισμού, από τους ιδιοκτήτες, νομείς, και επικαρπωτές, των οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται εντός πόλεων, κωμοπόλεων και οικισμών και σε απόσταση μέχρι 100 μέτρων από τα όριά τους, καθώς και την υποχρέωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού από τους Δήμους, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων. … 

… Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την Πυροσβεστική Διάταξη 9Α/2005 επιβάλλεται στους χώρους ανεξέλεγκτης εναπόθεσης αστικών απορριμμάτων η παρουσία υδροφόρου οχήματος με μέριμνα του οικείου Δήμου, όταν βάσει του Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς, που εκδίδεται από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, προβλέπεται δείκτης επικινδυνότητας 4 (πολύ υψηλή) και 5 (κατάσταση συναγερμού). Νοείται ότι στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να λαμβάνεται και όποιο άλλο μέτρο κρίνεται αναγκαίο για την αποφυγή πρόκλησης πυρκαγιάς σε αυτούς τους χώρους. …

… Ο Περιφερειακός σχεδιασμός θα περιλαμβάνει έργα και δράσεις, ο προσδιορισμός των οποίων θα γίνει όπως έχει ήδη αναφερθεί με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Στα πλαίσια αυτά και με την εποπτεία του Περιφερειάρχη να συγκληθούν από τους αρμόδιους Αντιπεριφερειάρχες, το συντομότερο δυνατό από τη λήψη του παρόντος, ειδικές συνεδριάσεις των Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) των Περιφερειακών Ενοτήτων

Στις συνεδριάσεις αυτές θα εξετασθούν θέματα σχετικά με:

 την υλοποίηση έργων και εργασιών προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους, καθώς και σε εγκαταστάσεις/υποδομές αρμοδιότητάς τους εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων σε συνεργασία με τις αρμόδιες κατά τόπους Δασικές Υπηρεσίες, όπου αυτό απαιτείται

 την ετοιμότητα του δυναμικού και μέσων για διάθεση προς υποβοήθηση του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος στην καταστολή δασικών πυρκαγιών, στα πλαίσια εφαρμογής του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών Εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών

 τα μέτρα πρόληψης και ετοιμότητας κατά τις ημέρες υψηλής επικινδυνότητας βάσει του Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς, που εκδίδεται καθημερινά κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας

 τη διασφάλιση της επικοινωνίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και οργάνων σε επίπεδο Περιφέρειας για την απρόσκοπτη ροή πληροφοριών

 το συντονισμό σε περιφερειακό επίπεδο της αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και διαχείρισης των συνεπειών που προκαλούνται από τις δασικές πυρκαγιές, στα πλαίσια εφαρμογής του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών Εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών

 την υλοποίηση της δράσης της οργανωμένης απομάκρυνσης πολιτών, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 6, παρ. 5στ΄ του Ν.3013/2002 (όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει βάσει της παρ. 2 του άρθ. 18 του Ν 3613/2007 (ΦΕΚ 263/Α΄/2007) και του άρθ. 108 του Ν.4249/2014), σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες που έχει εκδώσει η Δ/νση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της ΓΓΠΠ (2934/6-05-2015 έγγραφο ΓΓΠΠ). καθώς και κάθε άλλο θέμα που κρίνεται απαραίτητο για την αντιμετώπιση κινδύνων που προέρχονται από την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών.

Στις συνεδριάσεις αυτές θα κληθούν να συμμετάσχουν όλοι οι φορείς που εμπλέκονται στην πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών προκειμένου να καθορισθούν τυχόν συνέργειες μεταξύ τους καθώς και ο χρόνος υλοποίησης έργων πρόληψης και ετοιμότητας σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας. Βασικός στόχος των συνεδριάσεων θα είναι ο συντονισμός και η συνεργασία των φορέων στην εκτέλεση των έργων και δράσεων πρόληψης και ετοιμότητας που έχουν άμεση και καθοριστική προτεραιότητα στην αντιμετώπιση κινδύνων λόγω των δασικών πυρκαγιών.

Τα Τμήματα Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειακών Ενοτήτων, μετά τη σύγκληση των Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) των Περιφερειακών Ενοτήτων, θα κοινοποιήσουν άμεσα στην οικεία Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας τα πρακτικά της συνεδρίασης.

Η Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας, μετά τη λήψη των πρακτικών των Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) των Περιφερειακών Ενοτήτων, θα προχωρήσει στην ομαδοποίηση των έργων και δράσεων που αποφασίστηκαν στα ανωτέρω Συντονιστικά Όργανα και θα αποστείλει άμεσα στον Περιφερειάρχη συγκεντρωτική πρόταση στην οποία θα περιλαμβάνονται όλες οι προτάσεις έργων και δράσεων της Περιφέρειας.

Μετά την υποβολή των σχετικών προτάσεων στον Περιφερειάρχη, η Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας θα προχωρήσει στη διαμόρφωση του τελικού Περιφερειακού σχεδιασμού για πρόληψη και ετοιμότητα για την αντιμετώπιση κινδύνων που προέρχονται από την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών, σύμφωνα με τις υποδείξεις του.

Αντίγραφο του ανωτέρω σχεδιασμού της Περιφέρειας θα κοινοποιηθεί και στο γραφείο του οικείου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στην Περιφερειακή Διοίκηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, καθώς και στους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς σε επίπεδο Περιφέρειας.

Οι Συντονιστές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων έχοντας υπόψη τον Περιφερειακό σχεδιασμό και την ολοκληρωμένη πρόταση της Δ/νσης Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για την εκτέλεση έργων και εργασιών αντιπυρικής προστασίας, θα προχωρήσουν άμεσα στη λήψη αποφάσεων σχετικών με το σχεδιασμό για την πρόληψη και αντιμετώπιση κινδύνων που προέρχονται από την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών σε επίπεδο Αποκεντρωμένης Διοίκησης. …

Η εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας καταλήγει στη σελίδα 39 με τα εξής:

… Η πλήρης και έγκαιρη εφαρμογή των μέτρων της παρούσας, είναι αυτονόητο ότι διέπεται από τις περί ευθυνών διατάξεις της σχετικής ανά φορέα νομοθεσίας.

Νοείται ότι κανένας φορέας πολιτικής προστασίας δεν μπορεί να αναθέτει δράσεις (και πολύ περισσότερο αρμοδιότητες) σε άλλους φορείς χωρίς να υπάρχει η απαραίτητη θεσμική βάση. … 

Έχοντας, λοιπόν, διαβάσει όλα τα παραπάνω μπορείτε να διαπιστώσετε τί από όλα όσα όφειλαν να πράξουν η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, ο αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής, Π. Φιλίππου και ο Δήμαρχος Σαρωνικού, Γ. Σωφρόνης, δεν έχουν πράξει και εάν οι δηλώσεις τους ανταποκρίνονται στα όποια τυχόν έργα τους. Σε επόμενα άρθρα ο σύλλογός μας θα σας διευκολύνει ακόμη περισσότερο στις διαπιστώσεις των όποιων τυχόν ευθυνών, αλλά και στο τί πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα.

ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: