ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ Η ΛΥΣΗ (ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΛΟΥΡΑ)

ΤΟ ΑΚΟΛΟΥΘΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ «ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ» ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΥΙΟΘΕΤΗΘΕΙ ΑΠΟ ΟΜΑΔΑ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ Η ΛΥΣΗ

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ι.- ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΝΟΜΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ

Α.- Μεγάλο τμήμα της εδαφικής ενότητας της Σαρωνίδας, το οποίο ανήκε στον Οικοδομικό Συνεταιρισμό Υπαλλήλων της Εθνικής Τραπέζης, εντάχθηκε στο σχέδιο πόλεως – ρυμοτομήθηκε με συνεχή βασιλικά διατάγματα (1959, 1964, 1965, 1966 και 1968), κατόπιν πρωτοβουλίας του ιδίου του Συνεταιρισμού. Ο αποκλειστικός σκοπός, για τον οποίο ζήτησε ο Συνεταιρισμός την ένταξη της περιοχής, που του ανήκε, στο σχέδιο πόλεως, ήταν η στέγαση των μελών του (απόκτηση κατοικίας). Αυτός ο σκοπός προβλέπεται ρητώς στο Καταστατικό του Συνεταιρισμού, αλλά και έχει μεταφερθεί, ως συμβατική δέσμευση σε όλα τα συμβόλαια, που αφορούν σε οικόπεδα – ακίνητα εντός του ρυμοτομηθέντος τμήματος της Σαρωνίδας. Όπως, λοιπόν, προκύπτει, η ένταξη στο σχέδιο πόλεως ενός μεγάλου τμήματος της εδαφικής ενότητας της Σαρωνίδας έγινε με αποκλειστικό σκοπό τη δημιουργία κατοικίας, αποκλειομένης κάθε εμπορικής χρήσεως, με παράλληλη ρητή συμβατική δέσμευση όλων των μελών του Συνεταιρισμού και των ειδικών ή καθολικών διαδόχων τους σε σχέση με τα εντός του ρυμοτομημένου τμήματος της Σαρωνίδας οικόπεδα – ακίνητα. Ως εκ τούτου, η χρήση των ακινήτων εντός του ρυμοτομημένου τμήματος της Σαρωνίδας, είναι αυτή της αποκλειστικής κατοικίας (β΄ κατοικίας – παραθεριστικής), αποκλειομένης ρητώς της χρήσης αυτών, ως καταστημάτων («… θα χρησιμοποιείται αποκλειστικώς και μόνον δια κατοικίαν, απαγορευομένης απολύτως της χρήσεως αυτής δια πάσης φύσεως καταστήματα, ως και ….»).

Πολλοί, για ευνοήτους λόγους, μετά τη θεσμοθέτηση ειδικών κατηγοριών χρήσεων γης, με τελευταία αυτήν του Π.Δ. 23-02-87 (ΦΕΚ 166Δ/1987), έσπευσαν να αμφισβητήσουν στην πράξη το νομικό καθεστώς τής αποκλειστικής κατοικίας στο ρυμοτομημένο τμήμα της Σαρωνίδας, ισχυριζόμενοι, ότι δεν υφίστανται χρήσεις γης και ότι δεν προβλέπεται καθεστώς αποκλειστικής κατοικίας στο ρυμοτομημένο τμήμα της, αλλά μόνο όροι δόμησης. Πλην όμως, οριστικό τέλος σ’αυτές τις αμφισβητήσεις, έθεσε, τόσο η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και νυν ΥΠΕΚΑ (ΓΕΝ Δ/ΝΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ – Δ/ΝΣΗ ΠΟΛ/ΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ), με σειρά εγγράφων της, όπως το αριθμ. πρωτ. 27331/16-07-2008 έγγραφο, στο οποίο ρητώς επισημαίνει, ότι «… επιτρέπεται η ανέγερση κτιρίων αποκλειστικά για κατοικία», όσο και το Συμβούλιο της Επικρατείας (Τμήμα ΣΤ), με την αριθμ. 806/2011 απόφασή του, όπου αντίδικοι ήταν η τότε Κοινότητα Σαρωνίδας και ο Οικοδομικός Συνεταιρισμός Υπαλλήλων της Εθνικής Τραπέζης. Με αυτήν την απόφαση το ΣτΕ απεφάνθη, ότι στο ρυμοτομικό σχέδιο της Σαρωνίδας προβλέπεται, ως χρήση, αποκλειστικώς η κατοικία, απορρίπτοντας σχετική αίτηση τής τότε Κοινότητας Σαρωνίδας («προκύπτει ότι στην επίδικη έκταση επιτρέπεται αποκλειστικά, σύμφωνα με το εγκεκριμένο σχέδιο πόλεως (β.δ. της 9.10.1959, Δ΄ 1 και β.δ. της 20.4.1964, Δ΄ 48), η χρήση κατοικίας»).

LAVREOTIKI

Β.- Ακριβώς για τον λόγο, ότι στο ρυμοτομημένο τμήμα της Σαρωνίδας, απαγορευόταν η εγκατάσταση πάσης φύσεως καταστημάτων, προβλέφθηκε, εκ τών υστέρων, με Προεδρικό Διάταγμα του 1998 (ΦΕΚ 125Δ/27-02-1998 – «Καθορισμός χρήσεων γης και όρων δόμησης στην εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προ του έτους 1923 περιοχή της Χερσονήσου Λαυρεωτικής [Ν. Αττικής]»), η δυνατότητα εγκατάστασης εμπορικών και λοιπών χρήσεων σε μία μεγάλη έκταση στην εκτός σχεδίου περιοχή της Σαρωνίδας, η οποία χαρακτηρίσθηκε, ως περιοχή με στοιχείο Ζ. Αυτή η περιοχή εκτείνεται σε όλο σχεδόν το τμήμα γης, που ευρίσκεται κάτω από την οδό Γαλαναίων, ήτοι στο τμήμα γης μεταξύ της οδού Σίφνου μέχρι το σημείο, που η οδός Γαλαναίων καταλήγει στη Λεωφόρο Αθηνών – Σουνίου (εξαιρείται μόνο ένα μικρό τμήμα γης).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Σ’αυτήν, λοιπόν, την περιοχή Ζ προβλέπονται οι ακόλουθες χρήσεις, οι οποίες δύνανται να καλύπτουν, τόσο τις ανάγκες των κατοίκων της Σαρωνίδας, όσο και των κατοίκων των γειτνιαζουσών περιοχών, καθώς και ευρύτερες αναπτυξιακές ανάγκες (κυρίως τουριστικές):

1. Εστιατόρια, αναψυκτήρια, καφενεία, ζαχαροπλαστεία, ταβέρνες, κέντρα διασκεδάσεως.

2. Πολιτιστικές εγκαταστάσεις.

3. Αθλητικές εγκαταστάσεις.

4. Εγκαταστάσεις υπαίθριας αναψυχής, θαλάσσιου αθλητισμού και χώροι εξυπηρέτησής τους.

5. Κατασκηνώσεις, οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (campings) χωρίς οικίσκους και παιδικές κατασκηνώσεις χωρίς οικίσκους.

6. Κατοικία

Παράλληλα, στο ίδιο διάταγμα προβλέπονται και οι ειδικοί όροι δόμησης, που ισχύουν για τη ζώνη Ζ.

Πλέον, με το νέο νόμο 4269/2014 – ΦΕΚ 142Α/28-06-2014 (άρθρα 19 και 33 παρ. 9), ο οποίος μεταβάλλει το νομικό καθεστώς των χρήσεων γης και ισχύει από την 28-06-2014, προσετέθησαν στις προαναφερθείσες χρήσεις στην περιοχή Ζ και οι ακόλουθες χρήσεις:

1. Κοινωνική Πρόνοια.

2. Θρησκευτικοί χώροι.

3. Χώροι συνάθροισης κοινού.

4. Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, υπεραγορές, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα, εμπορικές εκθέσεις.

5. Γραφεία, Τράπεζες, Ασφάλειες, Κοινωφελείς Οργανισμοί.

6. Περίθαλψη (μόνο πρωτοβάθμια, χωρίς νοσηλεία).

7. Σνακ μπαρ και γενικά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στο χώρο της εστίασης – αναψυχής.

8. Μπαρ.

9. Ξενοδοχεία και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις.

10. Στάθμευση (κτίρια – γήπεδα, στάθμευσης αυτοκινήτων μέχρι 3,5 τόνους) και στάθμευση τουριστικών λεωφορείων.

11. Πρατήρια παροχής καυσίμων και Ενέργειας (υγρών, αερίων καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας).

12. Συνεργεία αυτοκινήτων και συνήθων οχημάτων (εξαιρούνται τα συνεργεία επισκευής μεγάλων και βαρέων οχημάτων).

13. Πλυντήρια – λιπαντήρια αυτοκινήτων.

Η θεσμοθέτηση της περιοχής Ζ, ιδιαιτέρως με τις αρχικές χρήσεις της, ήταν και είναι ιδανική για δύο λόγους. Το μεν, διότι καλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων της Σαρωνίδας, αλλά και των γειτονικών δημοτικών διαμερισμάτων, όντας περιοχή προσβάσιμη, που δεν δημιουργεί συγκοινωνιακά προβλήματα, καθότι διαθέτει ευρύ μέτωπο και είναι προσπελάσιμη πανταχόθεν, με δυνατότητα δημιουργίας χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων εντός αυτής της περιοχής, το δε επιτρέπει τη διαφύλαξη της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Σαρωνίδας, καθότι συντελεί στη διατήρηση της χρήσης της αποκλειστικής κατοικίας στο εντός σχεδίου τμήμα της. Ωστόσο, απαιτείται, με πρωτοβουλία του Δήμου Σαρωνικού, να προβλεφθεί απαγόρευση ή περιορισμός ορισμένων από τις νέες χρήσεις, οι οποίες έχουν προστεθεί στην περιοχή Ζ με το νέο νόμο, καθότι μάλλον θα αποβούν επιβαρυντικές για όλη την περιοχή της Σαρωνίδας. Ο νέος νόμος, στο άρθρο 33 παρ. 5, δίνει τη δυνατότητα επιβολής απαγορεύσεων και περιορισμών σε κάποια ή κάποιες εκ των προβλεπομένων χρήσεων.

Επισημαίνεται, ότι η δημιουργία εκτεταμένων εμπορικών και άλλων χρήσεων, πλην της κατοικίας, εντός του ρυμοτομημένου τμήματος της Σαρωνίδας είναι απαγορευτική, όχι μόνο διότι προβλέπεται αποκλειστικώς η χρήση της κατοικίας, αλλά και διότι η ρυμοτομηθείσα περιοχή έχει στενό μέτωπο, έλλειψη επαρκών χώρων σταθμεύσεως αυτοκινήτων και εν γένει συγκοινωνιακές δυσχέρειες. Αυτό έχει ήδη αποδειχθεί και εμπειρικά. Στη συνέχεια θα αναφερθούν και συγκεκριμένα γεγονότα. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να επισημανθεί και το γεγονός, ότι, σύμφωνα με τη νομοθεσία, όλα τα κτίρια και ιδίως τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και συνάθροισης κοινού, υποχρεούνται να έχουν εξασφαλισμένους αντίστοιχους χώρους σταθμεύσεως αυτοκινήτων για τους πελάτες τους (π.χ. βλ. Ν. 960/1979 και Π.Δ. 3/10-08-1987). Αυτοί οι χώροι δεν υφίστανται και δεν προβλέπονται στη ρυμοτομηθείσα περιοχή της Σαρωνίδας, σε αντίθεση με την περιοχή με στοιχείο Ζ.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Γ.- Πέραν της ρυμοτομημένης (εντός σχεδίου) περιοχής της Σαρωνίδας και της προαναφερθείσας περιοχής με στοιχεία Ζ, υπάρχουν εντός της εδαφικής ενότητας της Σαρωνίδας και οι περιοχές με στοιχεία Α (η δασοσκεπής έκταση της Σαρωνίδας) και Η (η παραλιακή ζώνη), καθώς και η ζώνη Α (η περιοχή πάνω από την οδό Γαλαναίων, η οποία ανήκει στο Συνεταιρισμό «ΥΓΕΙΑ»), οι οποίες έχουν ειδικά καθεστώτα προστασίας. Ειδικώς δε η ζώνη Α (πάνω από την οδό Γαλαναίων) είναι ζώνη απολύτου προστασίας και υπάγεται στις ζώνες προστασίας των ορεινών όγκων της Χερσονήσου Λαυρεωτικής (Φ.Ε.Κ. 121Δ/19-02-2003 και άρθρο 21 του Ν. 308Α/2003). Όλες αυτές οι περιοχές χρήζουν της μέγιστης προσοχής και προστασίας.

LAVREOTIKI

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lavrio

ΙΙ.- Η ΔΥΣΑΡΕΣΤΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

 

Ενώ, λοιπόν, το όποιο τυχόν πρόβλημα σε σχέση με την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών των κατοίκων της Σαρωνίδας επιλύθηκε στο μέγιστο βαθμό το 1998, με την πρόβλεψη της περιοχής με στοιχείο Ζ πλησίον του ρυμοτομημένου οικισμού, όπου ήταν και είναι επιτρεπτή η εγκατάσταση όλων σχεδόν των εμπορικών δραστηριοτήτων, αλλά ακόμη και κοινωφελών δραστηριοτήτων, καθώς και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων, ωστόσο, τόσο το Πολεοδομικό Γραφείο Μαρκοπούλου, όσο και η εκάστοτε τοπική αρχή (τέως Κοινότητα Σαρωνίδας και νυν Δημοτική Κοινότητα Σαρωνίδας), χορηγούσαν και εξακολουθούν να χορηγούν άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας καταστημάτων και άλλων μη επιτρεπομένων δραστηριοτήτων σε κτίσματα κατά μήκος της Λεωφόρου Σαρωνίδας, σε τμήμα της οδού Κεφαλληνίας, καθώς και σε άλλους εσωτερικούς δρόμους του εντός σχεδίου οικισμού. Όλα αυτά συνέβησαν και συμβαίνουν κατά παράβαση του νόμου, ήτοι του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου της Σαρωνίδας, όπου επιτρέπεται μόνο η δημιουργία κατοικιών.

Κατ’αυτόν τον τρόπο, το Πολεοδομικό Γραφείο Μαρκοπούλου και οι εκάστοτε τοπικές αρχές, δημιούργησαν στη Σαρωνίδα μία απαράδεκτη κατάσταση, η οποία επιδεινώθηκε, όταν ορισμένοι από τους ιδιοκτήτες αυτών των καταστημάτων – επιχειρήσεων, προέβαιναν σε σοβαρότατες πολεοδομικές παραβάσεις και απέφευγαν την καταβολή των αναλογούντων φόρων και τελών, βάσει των πραγματικών και όχι των πλασματικών τετραγωνικών των καταστημάτων – επιχειρήσεών τους. Παράλληλα, ορισμένοι εξ αυτών παραβίαζαν και παραβιάζουν, όχι μόνο τις πολεοδομικές διατάξεις, αλλά και τις υγειονομικές διατάξεις (π.χ. ηχορύπανση, κλπ), με δυσμενείς συνέπειες για τους κατοίκους της Σαρωνίδας. Η ύπαρξη δε τόσων και τέτοιας φύσεως καταστημάτων, αποτέλεσε πόλο έλξης πολιτών από άλλες περιοχές, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η κίνηση (μποτιλιάρισμα), η παράνομη στάθμευση και ο θόρυβος εντός του οικισμού, κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, υποβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Σαρωνίδας, ιδίως αυτών, των οποίων οι ιδιοκτησίες εφάπτονται ή γειτνιάζουν με συγκεκριμένα καταστήματα.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες κατοίκων της Σαρωνίδας προς το Πολεοδομικό Γραφείο Μαρκοπούλου και προς τις εκάστοτε δημοτικές και αστυνομικές αρχές, η κατάσταση, όχι μόνο δεν βελτιώθηκε, αλλά επιδεινώθηκε. Τα επιχειρήματα δε του Πολεοδομικού Γραφείου Μαρκοπούλου, αλλά και των τοπικών – δημοτικών αρχών, στα οποία στήριζαν τη μη σύννομη έκδοση οικοδομικών αδειών για λειτουργία καταστημάτων και μάλιστα υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς και την έγκριση της άδειας λειτουργίας τους, «κατέρρευσαν», όταν η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΓΕΝ Δ/ΝΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ – Δ/ΝΣΗ ΠΟΛ/ΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ), με το αριθμ. πρωτ. 27331/16-07-2008 έγγραφό της επισήμανε ρητώς προς το Πολεοδομικό Γραφείο Μαρκοπούλου και προς την τότε Κοινότητα Σαρωνίδας, ότι στη ρυμοτομηθείσα – εντός σχεδίου περιοχή της Σαρωνίδας «…. επιτρέπεται η ανέγερση κτιρίων αποκλειστικά για κατοικία». Ακολούθησαν και άλλα παρόμοια έγγραφα της ως άνω υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ. Το δε Πολεοδομικό Γραφείο Μαρκοπούλου (Τμήμα Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών), με το αριθμ. πρωτ. 960/2012 έγγραφό του, αναγκάσθηκε να παραδεχθεί, εμμέσως πλην σαφώς, ότι κακώς εξεδόθησαν οι προηγηθείσες άδειες και, ως εκ τούτου, ότι δεν πρέπει να εκδοθούν νέες άδειες καταστημάτων εντός του ρυμοτομικού σχεδίου της Σαρωνίδας! Σ’ό,τι αφορά στις ήδη εκδοθείσες οικοδομικές άδειες, με χρήση διαφορετική της κατοικίας, το Πολεοδομικό Γραφείο Μαρκοπούλου αναφέρει στο έγγραφό του, ότι εξακολουθούν να «έχουν τεκμήριο νομιμότητας» και να «παράγουν όλες τις έννομες συνέπειες», όπως ρητώς αναφέρεται και στο έγγραφο του ΥΠΕΧΩΔΕ, «μέχρι την ανάκλησή τους ή την ακύρωσή τους».

Με αφορμή, λοιπόν, τα προαναφερθέντα έγγραφα της αρμοδίας Υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, έσπευσε το 2009 η τότε Κοινότητα Σαρωνίδας να κινήσει τη διαδικασία σύνταξης μελέτης για την αλλαγή των χρήσεων γης στη Σαρωνίδα, ώστε, κατ’αρχήν, να νομιμοποιηθούν, ως προς τη χρήση – λειτουργίας τους, τα υπάρχοντα καταστήματα, αλλά και οι ενέργειες των τοπικών αρχών και του Πολεοδομικού Γραφείου Μαρκοπούλου. Το γεγονός, ότι σκοπός της παραγγελθείσας μελέτης αποτελεί αποκλειστικώς η νομιμοποίηση της υφιστάμενης απαράδεκτης κατάστασης, αλλά και η επέκταση των εμπορικών χρήσεων και σε άλλους δρόμους, όπως η Κεφαλληνίας και οι παράλληλες στη Λεωφόρο Σαρωνίδας οδοί (π.χ. Αθηνάς, Αρτέμιδος, Ποσειδώνος, κλπ), επιβεβαιώθηκε επισήμως από αρμόδιους δημοτικούς συμβούλους. Επιβεβαιώνεται, εμμέσως πλην σαφώς, και από την ίδια την υποβληθείσα προμελέτη. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το γεγονός, ότι, το μεν υπήρξαν προσκόμματα στη χορήγηση αντιγράφων της υποβληθείσας προμελέτης στους ενδιαφερομένους και στην ανάρτησή της στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Σαρωνικού (τα σχέδια – πίνακες δεν έχουν αναρτηθεί ακόμη), το δε αρνείται, μέχρι σήμερα, η δημοτική αρχή να χορηγήσει αντίγραφα της συμβάσεως και των διαδικαστικών εγγράφων για την ανάθεση της μελέτης. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να επισημανθεί, ότι στο μεσοδιάστημα η τότε Κοινοτική αρχή Σαρωνίδας, αλλά και η διάδοχη κατάστασή της, συνέχισε να χορηγεί άδειες λειτουργίας καταστημάτων εντός του ρυμοτομημένου τμήματος της Σαρωνίδας.

Συμπερασματικά, οι αρμόδιες τοπικές, δημοτικές και πολεοδομικές, αρχές, ευθύνονται για τη σημερινή απαράδεκτη και παράνομη κατάσταση.

 

ΙΙΙ.- ΤΙ ΕΧΕΙ ΔΕΙΞΕΙ Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Ενδεικτικά των κυκλοφοριακών και άλλων προβλημάτων, τα οποία έχουν δημιουργηθεί εδώ και έτη από τη διαρκή παραβίαση του ρυμοτομικού σχεδίου της Σαρωνίδας και τη σταδιακή μετατροπή της σε εμπορικό κέντρο υπερτοπικού ενδιαφέροντος, είναι τα ακόλουθα γεγονότα:

1. Κατά τους θερινούς, κυρίως, μήνες, οι πελάτες των καταστημάτων αυξάνονται σε τέτοιο βαθμό, ώστε αναγκάζονται να σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους δεξιά και αριστερά της κεντρικής νησίδας της Λεωφόρου Σαρωνίδας, ακόμη και σε σημεία, τα οποία εμποδίζουν τη διέλευση του λεωφορείου της γραμμής, καθώς και στους παράλληλους με τη Λ. Σαρωνίδας δρόμους. Συχνά δε είναι τα μποτιλιαρίσματα, αλλά και τα τροχαία ατυχήματα, μικρά ή μεγάλα. Η κίνηση, το καυσαέριο και ο θόρυβος, που προκαλούνται από τέτοιες καταστάσεις επιβαρύνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Σαρωνίδας.

2. Όταν την περίοδο 2000 – 2001 το τότε Κοινοτικό Συμβούλιο Σαρωνίδας είχε αποφασίσει να τοποθετήσει μειωτές ταχύτητας («σαμαράκια») επί της Λεωφόρου Σαρωνίδας, διαπιστώθηκε, ότι οι οδηγοί, που επιθυμούσαν να κινούνται με μεγάλες ταχύτητες, άρχισαν να χρησιμοποιούν τους εσωτερικούς δρόμους (π.χ. Αρτέμιδος, Απόλλωνος, Αθηνάς, κλπ), προκειμένου να αποφεύγουν τους μειωτές ταχύτητας επί της Λ. Σαρωνίδας. Αυξήθηκε, λοιπόν, απότομα η κίνηση στους εσωτερικούς δρόμους της Σαρωνίδας, καθώς και οι κίνδυνοι για τους κατοίκους της. Πολλοί κάτοικοι διαμαρτυρήθηκαν στο τότε Κοινοτικό Συμβούλιο και ζήτησαν, είτε να απομακρυνθούν οι μειωτές ταχύτητας από τη Λεωφόρο Σαρωνίδας, είτε να τοποθετηθούν και στους παράλληλους εσωτερικούς δρόμους (αιτήσεις με αριθμ. πρωτ. 5/03-01-2002 και 2064/15-07-2002). Τελικώς, αφού τοποθετήθηκαν, με αίτημα πολιτών, μειωτές ταχύτητας και στην οδό Απόλλωνος (αριθμ. απόφ. 82/2002 και 106/2002), στη συνέχεια αφαιρέθηκαν, τόσο από την οδό Απόλλωνος, όσο και από τη Λεωφόρο Σαρωνίδας. Αντιλαμβάνεται, λοιπόν, ο οιοσδήποτε τις λεπτές κυκλοφοριακές ισορροπίες στο εντός σχεδίου τμήμα της Σαρωνίδας. Καταστροφική για την ποιότητα ζωής των κατοίκων θα ήταν και η υλοποίηση σχεδίων του παρελθόντος για πεζοδρόμηση μεγάλου μέρους της Λ. Σαρωνίδας, πάντοτε προς εξυπηρέτηση των καταστημάτων και όχι των κατοίκων της Σαρωνίδας.

3. Στη συμβολή των οδών Κεφαλληνίας και Λεωφόρου Σαρωνίδας, έχουν γίνει ουκ ολίγα τροχαία ατυχήματα (ακόμη και θανατηφόρα). Για το λόγο αυτό κάτοικοι της Σαρωνίδας είχαν ζητήσει εγγράφως, την 03-01-2002 (αριθμ. πρωτ. 5/2002)και την 15-07-2002 (αριθμ. πρωτ. 2004/2002),από το τότε Κοινοτικό Συμβούλιο να προβεί στις δέουσες ενέργειες για την τοποθέτηση στη συγκεκριμένη επικίνδυνη διασταύρωση φωτεινού σηματοδότη. Το αίτημα αυτό αντιμετωπίσθηκε με πλήρη αδιαφορία από την τότε κοινοτική αρχή, αλλά και από όσες τη διαδέχθηκαν. Το αποτέλεσμα ήταν να θρηνήσουμε θύματα, αλλά και οι κάτοικοι να βιώνουν έναν διαρκή κίνδυνο στη συγκεκριμένη διασταύρωση.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Από το σύνολο των προαναφερθέντων, προκύπτει, πόσο σοβαρό είναι το κυκλοφοριακό – συγκοινωνιακό πρόβλημα, το οποίο επιδεινώθηκε από τη διαρκή παραβίαση του ρυμοτομικού σχεδίου της Σαρωνίδας, από τη σταδιακή μετατροπή της σε εμπορικό κέντρο υπερτοπικού ενδιαφέροντος και από τη διαχρονικά απαράδεκτη στάση των τοπικών αρχών. Σε κάθε περίπτωση, όλα τα προαναφερθέντα ζητήματα ουδόλως λαμβάνονται υπόψη στην υποβληθείσα προμελέτη, στην οποία υποτίθεται, ότι περιλαμβάνονται και συγκοινωνιακές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος! Αντιθέτως, με όλα όσα προτείνονται – προβλέπονται στην υποβληθείσα μελέτη, το μεν μεταβάλλεται πλήρως ο οικιστικός χαρακτήρας της Σαρωνίδας, το δε νομιμοποιούνται και επεκτείνονται οι εμπορικές και λοιπές χρήσεις στη Σαρωνίδα, ποιοτικώς και ποσοτικώς, χωρίς να προβλέπεται τρόπος αντιμετώπισης των σοβαρών κυκλοφοριακών και λοιπών προβλημάτων, τα οποία θα δημιουργηθούν.

ΙV.- Η ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ

 

Η νομολογία του ΣτΕ σ’ό,τι αφορά στο ζήτημα της μεταβολής των χρήσεων γης και ιδίως σε περιοχές αποκλειστικής ή αμιγούς κατοικίας είναι σταθερή και αυστηρή. Ειδικότερα, έχει κριθεί νομολογιακά, με πλέον πρόσφατη την αριθμ. 27/2014 απόφαση της Ολομελείας του ΣτΕ,ότι για να μεταβληθούν οι χρήσεις γης περιοχών αποκλειστικής ή αμιγούς κατοικίας απαιτείται ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, η οποία να δικαιολογεί αυτή τη μεταβολή, πολλώ δε μάλλον, όταν είναι εκτεταμένη, αλλά και η εκπόνηση ειδικών μελετών, οι οποίες να υποστηρίζουν και να τεκμηριώνουν την όποια μεταβολή. Η όποια δε μεταβολή πρέπει να ακολουθεί τους κανόνες της επιστήμης, να υπόκειται σε ορθολογικό σχεδιασμό, «υπαγορευόμενο από πολεοδομικά κριτήρια, σύμφωνα με τη φυσιογνωμία, τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε περιοχής. Κριτήρια για τη χωροταξική αναδιάρθρωση και την πολεοδομική ανάπτυξη των πόλεων και των οικιστικών εν γένει περιοχών είναι η εξυπηρέτηση της λειτουργικότητας των οικισμών και η εξασφάλιση των καλυτέρων όρων διαβιώσεως των κατοίκων. Κατ’ακολουθίαν τούτων, απαγορεύεται, καταρχήν, η λήψη μέτρων που επιφέρουν επιδείνωση των όρων διαβιώσεως και υποβάθμιση του υπάρχοντος φυσικού ή του διαγραφόμενου από την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία οικιστικού περιβάλλοντος. Επομένως, ο κοινός νομοθέτης μπορεί να τροποποιεί τις ισχύουσες πολεοδομικές ρυθμίσεις εφόσον η εισαγόμενη νέα ρύθμιση αποσκοπεί στη βελτίωση των συνθηκών διαβιώσεως των κατοίκων». Σύμφωνα με το παραπάνω σκεπτικό, η Ολομέλεια του ΣτΕ, με την προαναφερθείσα απόφασή της, απέρριψε όλες τις σχετικές διοικητικές πράξεις, με τις οποίες επιχειρήθηκε η μεταβολή των χρήσεων γης σε τμήμα της περιοχής Ροδοπόλεως από «Αμιγή» σε «Γενική Κατοικία». Ειδικότερα, στην αριθμ. 27/2014 απόφαση της Ολομελείας του ΣτΕ διαλαμβάνονται και τα ακόλουθα σημαντικά:«Η απόφαση αυτή (σ.σ. εννοεί της Διοικήσεως), κατά το μέρος που καθόριζε χρήση γενικής κατοικίας στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Ροδοπόλεως, Καραϊσκάκη, Κολοκοτρώνη και Αγίου Ιωάννου, καθώς και στις ιδιοκτησίες που έχουν πρόσωπο στις παραπάνω οδούς, ακυρώθηκε με τις 4577 και 4578/2001 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τη σκέψη ότι με το ανωτέρω Γ.Π.Σ. είχε επεκταθεί η χρήση γενικής κατοικίας σε ευρύτατη έκταση, χωρίς να προκύπτουν οι πολεοδομικοί λόγοι που δικαιολογούν σε μικρό προαστιακό οικισμό … την καθιέρωση σε ευρεία έκταση της χρήσεως αυτής, ότι για την αυτάρκεια του οικισμού, την εξυπηρέτηση δηλαδή των καθημερινών αναγκών των κατοίκων του, που είχε προβληθεί από τη Διοίκηση ως δικαιολογητικός λόγος της σχετικής ρυθμίσεως, θα αρκούσε να χωροθετηθεί θύλακας γενικής κατοικίας σε περιορισμένη έκταση, ότι δεν είναι κατ’αρχήν επιτρεπτή, και δη χωρίς ειδική συνολική μελέτη, η επιβάρυνση του συγκεκριμένου οικισμού προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες άλλων γειτονικών περιοχών, και, τέλος, ότι ο περιορισμός που τέθηκε με το προσβληθέν Γ.Π.Σ., ως προς το ανώτατο ποσοστό των λοιπών, πλην της κατοικίας, χρήσεων δεν αποτελεί στοιχείο που καθιστά νόμιμη την θεσμοθέτηση της συγκεκριμένης χρήσεως, αλλά στοιχείο αναγκαίο για τη σύννομη πολεοδομική λειτουργία της, όταν επιτρεπτώς θεσπίζεται».

Όταν τα προαναφερθέντα ισχύουν για περιοχές αμιγούς κατοικίας, τών οποίων επιχειρείται η μεταβολή της χρήσεως σε γενική κατοικία και σε μικρή έκταση αυτής της περιοχής, αντιλαμβάνεσθε τί θα αποφαινόταν το ΣτΕ στην περίπτωση της Σαρωνίδας, όπου με την υποβληθείσα μελέτη επιχειρείται η πλήρης μεταβολή μίας περιοχής αποκλειστικής κατοικίας, δια τής εκτεταμένης θεσμοθέτησης των χρήσεων της «Γενικής Κατοικίας» και του «Πολεοδομικού Κέντρου», αλλά και δια της μεταβολής όλου του υπολοίπου ρυμοτομημένου τμήματός της σε «Αμιγή Κατοικία»! Όλα δε αυτά, χωρίς να υφίσταται στην υποβληθείσα μελέτη η απαιτουμένη ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία για όλη αυτή τη ριζική μεταβολή της φυσιογνωμίας της περιοχής και χωρίς να συνοδεύεται από κυκλοφοριακή – συγκοινωνιακή και περιβαλλοντική μελέτη.

V.- ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΥΠΟΒΛΗΘΕΙΣΑ ΜΕΛΕΤΗ

 

Η υποβληθείσα μελέτη προβλέπει σε όλο σχεδόν το μήκος της Λεωφόρου Σαρωνίδος τη χρήση του Πολεοδομικού Κέντρου, όχι μόνο επί των οικοπέδων, που εφάπτονται στη Λ. Σαρωνίδας, αλλά όλων των οικοδομικών τετραγώνων, που εφάπτονται στη Λ. Σαρωνίδας. Κατ’αυτόν τον τρόπο η μελέτη προβλέπει τη μετατροπή σε εμπορικούς δρόμους, όλων των πρώτων παράλληλων οδών στη Λ. Σαρωνίδος (π.χ. οδοί Αρτέμιδος, Αθηνάς, Απόλλωνος, Ποσειδώνος, Πάρνηθος, κλπ). Όλη δε σχεδόν η οδός Κεφαλληνίας, ήτοι και στα δύο τμήματά της εκατέρωθεν της Λ. Σαρωνίδος, προβλέπεται με χρήση «Γενικής Κατοικίας», πλην ενός ολόκληρου οικοδομικού τετραγώνου, στη συμβολή των οδών Αθηνάς και Κεφαλληνίας, το οποίο προβλέπεται με χρήση Πολεοδομικού Κέντρου. Επίσης, τα περισσότερα οικοδομικά τετράγωνα, που εφάπτονται στη Λεωφόρο Αθηνών – Σουνίου προβλέπονται, άλλα με χρήση «Πολεοδομικού Κέντρου» και άλλα με χρήση «Γενικής Κατοικίας». Τέλος, ό,τι απομένει από το ρυμοτομημένο τμήμα της Σαρωνίδας, το οποίο δεν προορίζεται για χρήση «Πολεοδομικού Κέντρου» ή «Γενικής Κατοικίας», προβλέπεται η αλλαγή του από αποκλειστική σε «Αμιγή Κατοικία», στην οποία, επίσης, περιλαμβάνεται η λειτουργία εμπορικών καταστημάτων, αποκλειστικώς για την εξυπηρέτηση των καθημερινών αναγκών των κατοίκων μίας περιοχής. Συμπερασματικά, λοιπόν, η υποβληθείσα μελέτη προβλέπει την ολοκληρωτική μετατροπή της φυσιογνωμίας τής εντός σχεδίου περιοχής της Σαρωνίδας, καθότι «εξαφανίζει» τη χρήση της αποκλειστικής κατοικίας και εγκαθιστά χρήσεις ακόμη και τριών σταδίων πάνω από την πλέον ήπια και ισχύουσα στη Σαρωνίδα χρήση της αποκλειστικής κατοικίας.

 pdf1b

VI.- ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ 4269/2014 (ΦΕΚ 142Α/28-06-2014)

 

Όπως τελικώς διαμορφώθηκε ο νόμος στην τελική μορφή του, μετά από έντονες αντιδράσεις, περιορίσθηκαν τα αρνητικά σημεία του, τα οποία, ωστόσο, παραμένουν πολλά, όπως εξάλλου οι ασάφειές του και οι αντιφάσεις του. Ειδικώς, όμως, για τις περιοχές, οι οποίες με ειδικά διατάγματα (βασιλικά ή προεδρικά) είχε προβλεφθεί η χρήση της αποκλειστικής κατοικίας, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Σαρωνίδας, μετά από έντονες αντιδράσεις, προβλέφθηκε στο νόμο η διατήρηση – διάσωση του χαρακτήρα τους (βλέπε άρθρα 15 παρ. 2 και 33 παρ. 7). Είναι δε ενδεικτικό, ότι, για πρώτη φορά, θεσμοθετείται, ως ειδική κατηγορία η χρήση της αποκλειστικής κατοικίας (κατηγορία Κ1- κατοικία).

Σύμφωνα δε με το σκεπτικό – λογική του άρθρου 15 παρ. 2 του νέου νόμου 4269/2014 (βλ. και την αιτιολογική έκθεση, η οποία παραπέμπει στην πάγια νομολογία του ΣτΕ για τις συγκεκριμένες περιοχές), καθίσταται δυσχερέστατη – απαγορευτική η μεταβολή των χρήσεων γης εντός του ρυμοτομημένου τμήματος της Σαρωνίδος, τόσο, διότι η περιοχή προβλέφθηκε, ως περιοχή αποκλειστικής κατοικίας με ειδικά βασιλικά διατάγματα, όσο και διότι υφίσταται η περιοχή με στοιχείο Ζ, όπου προβλέπονται όλες εκείνες οι χρήσεις και ακόμη περισσότερες, οι οποίες είναι αναγκαίες για την κάλυψη των αναγκών των κατοίκων της Σαρωνίδας και οι οποίες θα δικαιολογούσαν μία, μικρής κλίμακας, μεταβολή, μόνο, εάν δεν υφίστατο αυτή η ειδική περιοχή (δεν ενδιαφέρει η κάλυψη των αναγκών άλλων περιοχών).

Σε κάθε περίπτωση, οι μοναδικές άμεσες, εκ του νόμου, μεταβολές, οι οποίες επέρχονται και αφορούν στην περιοχή της Σαρωνίδας, είναι οι ακόλουθες:

α) Για με το εντός σχεδίου τμήμα της Σαρωνίδας επιτρέπεται πλέον στα οικόπεδα, που εφάπτονται στη Λεωφόρο Αθηνών – Σουνίου, να εγκαθίστανται πρεσβείες και γραφεία (π.χ. ελευθέρων επαγγελματιών), υπό τις ειδικότερες προϋποθέσεις, τις οποίες θέτει ο νόμος (βλ. άρθρα 32 και 33 παρ. 7 και 10).

β) Για το δε εκτός σχεδίου τμήμα της Σαρωνίδας και ειδικότερα για την περιοχή με στοιχείο Ζ προστίθενται αυτομάτως οι χρήσεις, οι οποίες έχουν ήδη επισημανθεί στη σελίδα 3 και η περιοχή από περιοχή αναψυχής μετονομάζεται σε περιοχή Τουρισμού – Αναψυχής και Παραθεριστικής Κατοικίας (ΤΑ), όπως ρητώς προβλέπεται στα άρθρα 19 και 33 παρ. 9 του Ν. 4269/2014.

Πέραν των προαναφερθέντων, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να επισημανθεί, ότι με το νέο νόμο 4269/2014 μεταβάλλονται, υπό προϋποθέσεις, και οι όροι δόμησης. Εάν, λοιπόν, επιλεγούν για τη Σαρωνίδα χρήσεις αντίστοιχες με αυτές της Γενικής Κατοικίας και του Πολεοδομικού Κέντρου, τότε ο συντελεστής δόμησης θα εκτιναχθεί σταδιακά στα επίμαχα σημεία, όπου θα ισχύουν αυτές οι χρήσεις, από το 0,20 ή το 0,50 ή το 0,60, αναλόγως του τομέα (Α΄, Β΄ ή Γ΄), στο 1,2! Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτός ο πρόσθετος κίνδυνος για τη Σαρωνίδα και τους κατοίκους της, που πρέπει να οδηγήσει σε αναθεώρηση κάθε σκέψης για υιοθέτηση τέτοιων μεταβολών στις χρήσεις γης.

Σημαντικό, τέλος, είναι να ξεκαθαρισθεί εάν για τις εκκρεμείς, μέχρι την ψήφιση του Ν. 4269/2014, μελέτες θα ισχύσει το προϋφιστάμενο καθεστώς χρήσεων γης ή θα πρέπει να επιλεγούν οι νέες χρήσεις γης, όπως αυτές προσδιορίζονται στο νέο νόμο. Δυστυχώς, ο νόμος, ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα περιέχει ασάφειες και απομένει να διευκρινισθούν αρμοδίως αυτά τα ζητήματα.

Σε κάθε περίπτωση, είναι ιδιαιτέρως πιθανό το ενδεχόμενο να υπάρξουν προσφυγές στο ΣτΕ κατά συγκεκριμένων διατάξεων του νέου νόμου.

VII.- ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ – ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ

Συμπερασματικά, σ’ό,τι αφορά στην υποβληθείσα μελέτη και τη σχετική διαδικασία, πρέπει να διατυπωθούν οι ακόλουθες παρατηρήσεις – αντιρρήσεις και ενστάσεις:

1. Αγνοήθηκαν παντελώς, τόσο από τη δημοτική αρχή, όσο και από τους μελετητές, οι κάτοικοι και οι σύλλογοι της Σαρωνίδας, καθώς και ο Οικοδομικός Συνεταιρισμός Υπαλλήλων της Εθνικής Τραπέζης, των οποίων ουδέποτε ζητήθηκε η άποψη σε σχέση με το ζήτημα των χρήσεων γης. Ενδεικτικώς, επισημαίνεται, ότι ουδέποτε συνεκλήθη η τοπική Συνέλευση των κατοίκων (άρθρο 85 του Ν. 3852/2010), αλλά και η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης (άρθρο 76 του Ν. 3852/2010). Ακόμη και σύμβουλοι του τοπικού συμβουλίου δήλωσαν αιφνιδιασμένοι με το περιεχόμενο της υποβληθείσας μελέτης και αντίθετοι με αυτό.

2. Δεν γνωρίζουμε το περιεχόμενο της συμβάσεως και τί ακριβώς ζητήθηκε από τους μελετητές. Πλην όμως, εξ όσων ειπώθηκαν από «επίσημα χείλη» στην ενημερωτική εκδήλωση της 25ης Ιανουαρίου 2014 και κατεγράφησαν σε προεκλογικές ομιλίες και φυλλάδια υποψηφίων δημάρχων και δημοτικών συμβούλων, αλλά και όσων, εμμέσως πλην σαφώς, προκύπτουν από την τεχνική έκθεση των μελετητών, αποκλειστικός σκοπός της μελέτης είναι η νομιμοποίηση όλων των καταστημάτων, τα οποία λειτουργούν στη Σαρωνίδα, ασχέτως κάθε άλλου κριτηρίου και συνεπειών, καθώς και η επέκταση των εμπορικών χρήσεων σε δρόμους, όπου δεν υπάρχουν σήμερα καταστήματα! Η προστασία του οικιστικού περιβάλλοντος και η διαφύλαξη της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Σαρωνίδας ουδόλως ελήφθησαν υπόψη.

3. Η μελέτη στηρίζεται σε παντελώς λάθος βάσεις, καθότι:

α) Φέρεται να αντιπαρέρχεται το γεγονός, ότι υφίσταται συμβατική δέσμευση των ιδιοκτητών οικοπέδων – ακινήτων στη Σαρωνίδα από το Καταστατικό του Συνεταιρισμού υπαλλήλων Εθνικής Τραπέζης Ελλάδος, σύμφωνα με το οποίοη αποκλειστική χρήση των ακινήτων είναι αυτή της κατοικίας, αποκλειομένης ρητώς της χρήσης αυτών, ως καταστημάτων(«… θα χρησιμοποιείται αποκλειστικώς και μόνον δια κατοικίαν, απαγορευομένης απολύτως της χρήσεως αυτής δια πάσης φύσεως καταστήματα, ως και ….»). Φέρεται, επίσης, να αντιπαρέρχεται το γεγονός, ότι η ρυμοτόμηση της περιοχής έγινε αποκλειστικώς για τη δημιουργία κατοικίας, όπως σαφώς προκύπτει και από τον καταστατικό σκοπό του Συνεταιρισμού. Γι’αυτόν το λόγο δεν χρειάσθηκε να αναφερθεί ρητώς στο Βασιλικό Διάταγμα του 1959, καθώς και στα επόμενα διατάγματα, η προβλεπόμενη χρήση γης, όταν η Σαρωνίδα εντάχθηκε στο σχέδιο (ρυμοτόμηση). Τη νομική ισχύ αυτών των περιορισμών, δεν δύναται να τη μεταβάλλει η μελλοντική έγκριση της υποβληθείσας μελέτης από το Δήμο. Υπενθυμίζεται δε και το αριθμ. πρωτ. 27331/16-07-2008 έγγραφο του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΓΕΝ Δ/ΝΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ – Δ/ΝΣΗ ΠΟΛ/ΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ), το οποίο επισημαίνει ρητώς τα ακόλουθα: «…. επιτρέπεται η ανέγερση κτιρίων αποκλειστικά για κατοικία». Πώς είναι δυνατόν να υποβαθμίζονται όλα αυτά από τη μελέτη;

β) Η μελέτη αντιπαρέρχεται και το γεγονός, ότι η περιοχή με στοιχείο Ζ, ως προς τις χρήσεις της, υπερκαλύπτει τις όποιες ανάγκες των κατοίκων της Σαρωνίδας και αναιρεί τον φερόμενο λόγο, για τον οποίο υποτίθεται, ότι ανετέθη η σύνταξη μελέτης για τη μεταβολή των χρήσεων γης στο εντός σχεδίου τμήμα της Σαρωνίδας. Η μόνη λογική εξήγηση για την παραγγελία και ανάθεση της υποβληθείσας μελέτης είναι η νομιμοποίηση μίας υφιστάμενης – παράνομης κατάστασης, όπως εκ των υστέρων έχει ομολογηθεί.

γ) Η μελέτη φέρεται να αγνοεί το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς, αλλά και το καθεστώς χρήσεων γης, σε οικόπεδα, τα οποία εμφανίζει, ως κοινόχρηστους χώρους, αλλά και ως χώρο για την κατασκευή σχολείου. Σ’ό,τι δε αφορά στο σχολείο, η θέση, στην οποία η μελέτη προβλέπει την κατασκευή σχολείου, προκάλεσε την αντίδραση ακόμη και των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, όταν την πληροφορήθηκαν την 25-01-2014.

δ) Όπως προκύπτει, η μελέτη έγινε με αποκλειστικό γνώμονα τη νομιμοποίηση των υφιστάμενων καταστημάτων στη Σαρωνίδα, ασχέτως λοιπών κριτηρίων και συνεπειών, καθώς και την επέκταση των εμπορικών χρήσεων, ακόμη και των ιδιαιτέρως οχλουσών και επιβαρυντικών για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων,σε τμήματα οδών και οικοδομικά τετράγωνα, όπου δεν υφίσταται καν κατάστημα. Σε κάθε περίπτωση, δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της Σαρωνίδας, αλλά και το σοβαρό ενδεχόμενο σημαντικής υποβάθμισης της ποιότητας ζωής τους από τις προβλέψεις της μελέτης.

ε) Τόσο η δημοτική αρχή, όσο και η μελέτη, δεν έλαβαν υπόψη το γεγονός, ότι υφίστατο ήδη ένα νομοσχέδιο της κυβερνήσεως, το οποίο στη συνέχεια τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και έγινε πλέον νόμος, μεταβάλλοντας πλήρως το καθεστώς των χρήσεων γης, των όρων δομήσεως, και τη διαδικασία σχετικά με τις πολεοδομικές μελέτες, τα πολεοδομικά σχέδια, κλπ. Ως εκ τούτου, ήταν γνωστό, το σοβαρό ενδεχόμενο ανατροπής των δεδομένων, στα οποία στηρίχθηκε η δημοτική αρχή και η μελέτη. Το κόστος, όμως, αυτών των μελετών, όπως η συγκεκριμένη, το επωμίζονται οι φορολογούμενοι δημότες.

4. Η μελέτη μετατρέπει τη Σαρωνίδα σ’ένα εκτεταμένο εμπορικό κέντρο υπερτοπικού ενδιαφέροντος, χωρίς να συνοδεύεται από συμπληρωματικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αλλά και από συγκοινωνιακή μελέτη (δεν υπάρχουν). Σύμφωνα δε με τα νέα δεδομένα του Ν. 4269/2014 (άρθρο 9), η υιοθέτηση των χρήσεων της Γενικής Κατοικίας και του Πολεοδομικού Κέντρου, θα οδηγήσει σε αύξηση του συντελεστή δομήσεως και στην μετατροπή της Σαρωνίδας σε περιοχή με υψηλά κτίρια και περιορισμένο αστικό πράσινο. Σε κάθε περίπτωση, δεν προκύπτουν στη μελέτη οι ειδικοί λόγοι, για τους οποίους είναι αναγκαία η συγκεκριμένη επιβαρυντική διευθέτηση του ζητήματος των χρήσεων γης στη Σαρωνίδα, όταν μάλιστα έχει προβλεφθεί από το 1998 η χωροθέτηση όλων σχεδόν των προτεινομένων στη μελέτη χρήσεων στην περιοχή της Σαρωνίδας με στοιχείο Ζ. Η έλλειψη αυτής της ειδικής αιτιολόγησης και στοιχειοθέτησης, αποτελεί, σύμφωνα με την πάγια νομολογία του ΣτΕ, λόγο ακυρώσεως.

5. Η μελέτη καταργεί εξ ολοκλήρου, ως χρήση, την αποκλειστική κατοικία στο σύνολο της ρυμοτομημένης περιοχής της Σαρωνίδας! Ανεβάζει δε, ως προς την επιβάρυνση των χρήσεων γης, όλα σχεδόν τα οικοδομικά τετράγωνα κατά μήκος της Λεωφόρου Σαρωνίδας (και όχι μόνο) τρεις ολόκληρες βαθμίδες, ήτοι από τη χρήση της «αποκλειστικής κατοικίας» φθάνει σε χρήσεις, οι οποίες προβλέπονται για «πολεοδομικά κέντρα»!

VIII.- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

Σύμφωνα με το σύνολο των προαναφερθέντων και με τα νέα δεδομένα, τα οποία θέτει ο προσφάτως ψηφισθείς νόμος 4269/2014, σε συνδυασμό με την ύπαρξη της περιοχής με στοιχείο Ζ στην εκτός σχεδίου περιοχή της Σαρωνίδας, προτείνεται η απόρριψη των προβλέψεων της υποβληθείσας μελέτης, ήτοι προτείνεται να παραμείνει η εντός σχεδίου περιοχή της Σαρωνίδας στο καθεστώς της αποκλειστικής κατοικίας, λαμβανομένων υπόψη των διαφοροποιήσεων, που επιβάλλει ο νόμος 4269/2014 στα οικόπεδα, που εφάπτονται στη Λεωφόρο Αθηνών – Σουνίου (άρθρα 32 και 33 παρ. 7 και 32) και να εφαρμοσθεί εν γένει ό,τι μέχρι σήμερα προβλεπόταν και προβλέπεται σε σχέση με την εντός και την εκτός σχεδίου περιοχή της Σαρωνίδας. Η μόνη τυχόν μεταβολή, η οποία θα μπορούσε να γίνει ανεκτή – αποδεκτή, εφόσον τελικώς διαπιστωθεί, ότι ο Ν. 4269/2014 επιτρέπει για τις εκκρεμείς μελέτες να ισχύσει το προϋφιστάμενο καθεστώς χρήσεων γης, είναι αυτή της «Αμιγούς Κατοικίας» μόνο σε τμήματα της Λ. Σαρωνίδας και μόνο σε οικόπεδα (όχι οικοδομικά τετράγωνα), που εφάπτονται στη Λ. Σαρωνίδας. Ειδική μέριμνα πρέπει να υπάρξει και για τη δημιουργία σχολικού συγκροτήματος στο χώρο, όπου έχουν ζητήσει, οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, με πρόβλεψη ακόμη και εναλλακτικής λύσης σε άλλο οικόπεδο της Σαρωνίδας, εάν δεν ευδοκιμήσει η αρχική επιλογή – επιδίωξη των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων. Είναι δε αυτονόητο, ότι η όποια μελέτη αλλαγής – καθορισμού χρήσεων γης στη Σαρωνίδα πρέπει α) να τύχει της αποδοχής των ιδίων των κατοίκων της Σαρωνίδας, οι οποίοι και θα υποστούν τις όποιες συνέπειες και β) να συνοδεύεται από μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς και από σχετική κυκλοφοριακή – συγκοινωνιακή μελέτη, ώστε να προβλεφθούν οι όποιες συνέπειες αυτών των αλλαγών στην ποιότητα ζωής των κατοίκων.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Για όσους δεν γνωρίζουν τι περιλαμβάνεται στην κατηγορία της «Αμιγούς Κατοικίας», η οποία, υπό τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις, θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή, παραθέτω ό,τι επιτρέπεται σ’αυτήν την κατηγορία:

1. Κατοικία

2. Ξενώνες μικρού δυναμικού (περί τις 20 κλίνες).

3. Εμπορικά καταστήματα, που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής (παντοπωλείο, φαρμακείο, χαρτοπωλείο, κλπ).

4. Κτίρια κοινωνικής πρόνοιας.

5. Κτίρια πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

6. Αθλητικές εγκαταστάσεις.

7. Θρησκευτικοί χώροι.

8. Πολιτιστικά κτίρια και εν γένει πολιτιστικές εγκαταστάσεις.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΛΟΥΡΑΣ για την «ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ» και για τους κατοίκους της Σαρωνίδας

ΔΕΙΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ: 

1) ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: ΣΑΒΒΑΤΟ, 25-1-2014 (10:30), ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ

2) ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠΟΝΗΘΕΙΣΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ (VIDEO)

3) Η “ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ” ΣΑΣ ΚΑΛΕΙ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ, 1-2-2014 (12:00), ΣΕ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ

4) ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ: ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ “ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ” (VIDEO)

5) ΑΥΡΙΟ ΣΑΒΒΑΤΟ, 8-2-2014 (11:00), Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ

6) ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ: ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ

7) ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ: ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ

8) ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ ΜΕ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ Η ΚΟΙΝΗ ΑΙΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ

 9) ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ: ΟΙ “ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ” ΚΑΙ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

10) ΛΗΓΕΙ Η ΝΕΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΤΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ. Ο ΔΗΜΟΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΝΕΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

11) ΣΑΡΩΝΙΔΑ SOS. ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΕ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ ΣΕ “ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΕΩΣ” ΚΑΙ ΣΕ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Advertisements

4 Trackbacks / Pingbacks

  1. ΣΑΡΩΝΙΔΑ SOS. ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΕ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ ΣΕ “ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΕΩΣ” ΚΑΙ ΣΕ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ |
  2. ΑΥΡΙΟ, 25 ΙΟΥΛΙΟΥ 2014 (20:30), ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ, ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ. ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟ
  3. ΣΑΡΩΝΙΔΑ SOS. ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΕ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ ΣΕ “ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΕΩΣ” ΚΑΙ ΣΕ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ |
  4. ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑΣ: Η ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΑΣ «ΕΠΙΑΣΕ ΤΟΠΟ» – ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: